• BMW M 1000 RR
  • BMW M 1000 RR
  • BMW M 1000 RR

I dag slapp BMW Motorrad de siste M-nyhetene, BMW M 1000 R og M 1000 RR. Nakensykkelen er helt ny mens råtassen RR har fått noen vesentlige oppgraderinger.

Når den tyske produsenten setter en stor M foran resten av navnet betyr det krefter i bøtter og spann og komponenter fra øverste hylle. I motsetning til BMW M 1000 R er M 1000 RR en modell som bygger videre på den produsenten slapp i 2021. Motoren har den samme effekten som tidligere, men etter mye jobbing i vindtunnel og og utforming av ny kåpe er aerodynamikken betydelig forbedret. Med samme motor har produsenten greid å få enda høyere toppfart takket være den nye kåpen som er laget i karbon.

Forbedringer

Toppfarten skal ifølge produsenten nå være på 314 kilometer i timen mot 306 kilometer i timen på forrige modell, og med de nye winglets-ene har M 1000 RR nå bedre marktrykk enn tidligere. Ved 200 kilometer i timen gir de nye «vingene» 10 kilo mer marktrykk og ved 300 kilometer i timen 22 kilo. Bremsene er også ytterlig forbedret. Framhulet har fått et bedre framhjulskover og bremsene bedre kjøling. Ved hardt bruk kan varmen nå reduseres med hele ti grader i forhold til tidligere.

Ny modell – M 1000 R

  • BMW M 1000 R
  • BMW M 1000 R
  • BMW M 1000 R
  • BMW M 1000 R

Mens RR-modellen kanskje er mest dedikert for banekjøring er derimot R-modellen langt mer brukervennlig for mannen i gata. Denne bygger videre på S 1000 R, men motoren er lang hvassere. M 1000 R yter hele 210 hester og skal kunne gi deg en toppfart på hele 280 kilometer i timen dersom du er virkelig hard på rulla. Også denne modellen har winglets som gir bedre marktrykk. Den har M-bremser som biter godt fra seg, og originalt kommer M 1000 R med Akrapovik slipp-on potte som gir en herlig lyd. Med mange lette komponenter har den tyske produsenten skviset vekten net til 199 kilo. Foreløpig vet vi ikke mer om pris.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *