I dag slapp BMW Motorrad de siste M-nyhetene, BMW M 1000 R og M 1000 RR. Nakensykkelen er helt ny mens råtassen RR har fått noen vesentlige oppgraderinger.
Når den tyske produsenten setter en stor M foran resten av navnet betyr det krefter i bøtter og spann og komponenter fra øverste hylle. I motsetning til BMW M 1000 R er M 1000 RR en modell som bygger videre på den produsenten slapp i 2021. Motoren har den samme effekten som tidligere, men etter mye jobbing i vindtunnel og og utforming av ny kåpe er aerodynamikken betydelig forbedret. Med samme motor har produsenten greid å få enda høyere toppfart takket være den nye kåpen som er laget i karbon.
Forbedringer
Toppfarten skal ifølge produsenten nå være på 314 kilometer i timen mot 306 kilometer i timen på forrige modell, og med de nye winglets-ene har M 1000 RR nå bedre marktrykk enn tidligere. Ved 200 kilometer i timen gir de nye «vingene» 10 kilo mer marktrykk og ved 300 kilometer i timen 22 kilo. Bremsene er også ytterlig forbedret. Framhulet har fått et bedre framhjulskover og bremsene bedre kjøling. Ved hardt bruk kan varmen nå reduseres med hele ti grader i forhold til tidligere.
Ny modell – M 1000 R
Mens RR-modellen kanskje er mest dedikert for banekjøring er derimot R-modellen langt mer brukervennlig for mannen i gata. Denne bygger videre på S 1000 R, men motoren er lang hvassere. M 1000 R yter hele 210 hester og skal kunne gi deg en toppfart på hele 280 kilometer i timen dersom du er virkelig hard på rulla. Også denne modellen har winglets som gir bedre marktrykk. Den har M-bremser som biter godt fra seg, og originalt kommer M 1000 R med Akrapovik slipp-on potte som gir en herlig lyd. Med mange lette komponenter har den tyske produsenten skviset vekten net til 199 kilo. Foreløpig vet vi ikke mer om pris.